mY L0vErS..

Saturday, November 13

no one can replaced u...~

Ouh sangat sunyi disini… entah kenapa skg hati jadi rindu sangat sama arwah nenek..

Lately igtan ak pd dia sungguh kuat..tataw kenapa ttiba cmni..

Teringat masa dulu2 waktu nenek masih ada…lbh2 lg wktu sedang sakit tua..

cukup susah nenek nak tunjukkan kesakitan tu pd semua owg…

Di usia nenek yg pada waktu tu lbh kurang sudah menjangkau seratus lebih…

tp nenek sungguh tabah menghadapi dugaan hidup..

Kalau boleh x nk susahkan sesapa tuk jaga dia..

Semuanya akan buat sendiri walaupun waktu tu nenek tersangat2 tua utk menguruskan diri sendiri..

Ya Tuhan..sungguh tabah hatimu wahai nenek…

Perkara yg sgt aku kagum yg ada pada nenek bila dia masih lagi mampu bangun tuk ambil wuduk dan bersolat..

Ouh Tuhan..sungguh tersentuh hati bila aku tgk keadaan dia yg sudah bongkok tiga..dah macam keadaan seekor udang lagaknya..betapa kuatnya kamu wahai nenek…memohon ampun dan mencari keredhaan daripada Nya…

Aku igt lg…Sepanjang riwayat nenek masih hidup… Macam2 dugaan yg dia tempuhi…Maafkan aku nenek.. bila nenek terjatuh dari katil atas kelekaan aku sndr… terlalu asyik menonton tv smp nenek gagahkan diri tuk bangun ke bilik air…darah dari dahi nenek mula mengalir x henti2.. aku da mula menangis + menyesal sebab biarkan nenek sendirian pada waktu tu…tapi nenek hanya masih lagi mampu tersenyum dan asyik salahkan diri sndiri…Ya Allah…apa yg aku dah buat ni??

Hmpr seminggu dahi nenek lebam + jadi darah beku.. memandangkan badan nenek yg dah tggl tulang hanya dilaputi kulit semata2.. membuatkan luka tu tampak lebih nyata.. kadang2 aku nmpk nenek tuam sendiri dahi dia yang bengkak tu…dgn sapu tangan yg sntiasa di tangan…x pnh mtk tlg dgn owg lain pn…xnk susahkan sesapa…

Ya Allah skali lg maafkan aku nenek..

Kadang2 aku rasa rindu pada suasana hospital. Sumpah..aku rindu akan ubat2an yg diberikan tuk nenek…Rindu utk jaga nenek ketika dia sakit wktu dulu2.. ikhlas aku katakan menjaga nenek sangat senang dan tidak banyak karenah….Biarlah wlpn wktu tu hospital da jd rumah kedua utkku..biarlah kalau sebulan dia terlantar di hospital pun..biarlah aku mandikan + basuhkan najis2 dia suma…ak rela jaga + teman + bermalam dgn dia di situ..kerana aku telalu sygkan nenek…

Aku sangat rindukan cerita zaman2 dulu dr nenek bila waktu bmalam dgn dia kt hsptal…sblm lelapkan mata.. nenek selalu ceritakan apa yg dia lalui spjg dia hidup.. ouh Tuhan..ketahuilah saat ni aku sgt teringin utk berbicara dengan nenek….

klulah waktu blh berputar…. =(

Bila tgh malam sedaya upaya nenek xnk kejutkn aku…selagi aku x tersedar..selagi tulah dia mendiamkan diri…membatu disitu… Nenek..skali lagi maafkan aku..Sepatutnya tugas aku menjaga nenek. tapi nenek terlalu baik..x sampai hati nk kejutkan aku…

Sungguh aku sangat sangat sayangkan nenek

Dan masih terbayang2 senyuman nenek + gelak tawa dia waktu pertama kali dia melihat dunia semula setelah buat pembedahan mata.. ternyata aku owg yg ptma yg dia lihat..dan aku dapat rasakan keadaan dia seperti bayi yang baru melihat dunia.. ouh sungguh terharunya waktu tu bila dapat kongsi perasaan gembira bersama2 nenek…

Tuhan sungguh aku rindukan saat2 bersama nenek….

Tanggal 23 Feb 2010..nenek telah pergi buat selama2nya..Waktu nenek meninggal dunia….. Aku berada jauh dari sisi dia…aku xsempat nk bersama dia buat kali yang terakhir… maafkan aku nenek.. Mula2 aku jadi redha bila kehilangan dia.. Cuba pujuk hati utk tidak mahu menangis.. tp bl tgk waktu nenek dimandikan… bila aku lihat keadaan tubuh dia yang penuh dengan luka2 + kaki yang bengkak penuh dengan kudis+ air bisa..mgkn akibat terlalu lama terlantar di katil…mgkn juga kesan ubat yg telah diambil ketika dia masih hidup..dan juga kesan yg dia pnh jatuh akibat xnk susahkan owg pimpin dia…watkan aku menangis sepuas2nya.. kalau aku sendiri pn blm tntu mampu menanggung suma tu…

sungguh sabar kamu wahai nenek selama ini menahan kesakitan yg ada di tubuh2 mu tambahan pula dgn keadaan kamu yg terlalu tua utk menanggung suma tu… Ya Allah.. hebatnya dugaan yg Kau berikan pada nenek…

Sumpah…Sampai skrg aku masih tengiang2 kata2 nenek sewaktu aku bersama dgn dia dulu..

“nanti kalau nenek mati..jangan lupa doa tuk nenek..jaga diri baik2..ngaji pandai2...smbhyg jgn tinggai”

Ya Allah.. rindunya aku dgn kata2 itu… sungguh!!

Buat arwah Nenek..

Selagi hayatku masih ada..selagi aku masih bisa bernafas..percayalah doaku utukmu nenek tidak akan pernah putus.. amanatmu tidak akan pernah aku lupakan.. dan aku akan cuba sedaya upaya utk menjadi hambaNYA yang terbaik di antara yang terbaik… aku harap 1 hari nanti kita akan dapat berjumpa lagi…

Sungguh aku sangat rindukan nenek…. =(

Ya Allah Ya Tuhanku.. Kau tempatkanlah nenek di kalangan orang yang beriman dan solehah…. Sesungguhnya Kau Maha Mengasihi Lagi Maha Mengasihani..

Amin Ya Rabbal Alamin…

my prayers will owez wif u nenek~

Notahati:: Alhmdlh..td br lps bc Yassin.. aku x lupa doakan utk arwah tokwan dan ahli keluarga yg lain.. X lupa jgk utk Allahyarhamah Azizah bt Ahmad (chenta hati's mak) dan arwah acik Nora.. semoga kalian bersemadi dgn aman dan tenang di sana…. Al Fatihah~


Related Posts with Thumbnails